Varför ska du ha en blogg på din hemsida – och vilka delar kan ett blogginlägg innehålla?


Mitt namn är Therese Dahlgren och jag är en av Klöver Dams medlemmar och också webbdesignern bakom denna webbplats.

Jag har fått äran att inleda en serie blogginlägg, “Klöver Dam berättar”, på Klöver Dams bloggsida – tidigare kallad ”Nyheter”.

Vad passar bättre än att jag berättar för dig varför det är bra att ha en blogg, vilka delar ett blogginlägg kan innehålla men också varför Klöver Dam ska fortsätta bygga vår webbplats med hjälp av just en blogg?

 


Mitt inlägg blir en inbjudan till dig som Klöver Dam-medlem att skriva ditt eget inlägg till vår webbplats. Vi publicerar inkomna inlägg efter hand.

Se det som en möjlighet att skriva om ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat. Kanske vill du hellre svara på övriga medlemmars frågor som vi har förberett och publicera likt en intervju?

Med mitt inlägg vill jag dela med mig om fördelarna med att ha en blogg, vilka delar ett blogginlägg kan innehålla samt berätta på vilket sätt min blogg har hjälpt mig.

Vem är jag och hur har en blogg hjälpt mig?

Läsa gärna mer om mig och mitt företag på min webbplats www.theresedahlgren.se. Här vill jag framför allt berätta varför en blogg har varit bra för mig och för att marknadsföra min verksamhet.

 

Sedan barnsben har jag varit företagsam och jag har drivit eget företag i flera omgångar - de senaste 10 åren som online-entreprenör och webbdesigner.

Jag ser mitt företagande som en livsstil och en massiv utveckling av mig själv. Det som drev mig att starta eget företag var framförallt friheten att kunna styra vad jag skulle syssla med och hur jag skulle lägga upp min dag och mitt arbete. Att anpassa både dagar och arbete efter min rytm och efter hur jag fungerar gör att jag kan ta tillvara på mina talanger – det jag är bra på helt enkelt – och vara till tjänst för andra.

Med tiden har jag insett att det som jag tidigare såg som en svaghet hos mig själv, något jag kämpat mycket med, faktiskt är en av mina största styrkor och en "superkraft" i mitt företagande. Det handlar om mina medfödda introverta och högkänsliga (HSP, Highly Sensitive Person) egenskaper som är en del av min naturliga personlighet.

För att förklara kort hur jag uppfattar det: en introvert får energi genom att ha egentid, medan en extrovert får energi genom aktivitet och social interaktion. Högkänslighet är inte kopplat till att vara introvert, som många tror. Både introverta och extroverta kan vara högkänsliga. Högkänslighet handlar om hur du bearbetar information, inklusive att gå på djupet med saker och ting, vilket kräver energi och är anledningen till att du behöver mer tid för återhämtning.

För mig är det naturligare att kommunicera och skapa kontakt med människor på en personlig nivå, 1:1, jämfört med att tala till en stor grupp. Jag går på djupet och tar in mycket av människor och omgivning samtidigt.

Min introverta sida hjälper mig att nå ut till andra som mig själv, medan min högkänslighet hjälper mig att förstå och se på en djupare nivå samt integrera helheten i de soloprenörer jag assisterar.

Nu till hur en blogg har hjälpt mig med marknadsföringen. Den har gett mig möjlighet att, från mitt lugna "space," bli synlig utåt och nå min idealkund. Det är en motsats till det mer extroverta tillvägagångssättet att exempelvis nätverka i större sammanhang, vilket dränerar mig på energi.

Genom att över tid skriva mer utförliga inlägg om ämnen som är en del av min expertis och som berör min idealkund har Google placerat mig högt i sökresultaten. Det har lett till att jag är efterfrågad då jag vänder mig direkt till min målgrupp genom ord som berör dem. Områden som jag själv har tidigare kämpat med och lärt mig om – som jag nu vill hjälpa andra med med.

Framöver kommer jag på min egen sida väva in ämnen som rör det introverta och högkänsliga – om egenskaper och funktioner som mer än en tredjedel av världens befolkning delar.

Men nu åter till ämnet blogg och inlägg.


Vad är en blogg och varför ska man ha en sådan?

En bloggsida är en samlingssida likt en mapp i ditt filsystem som håller samman flera undersidor (inlägg som det också kallas) och som är publicerade i datumordning. Det senast publicerade inlägget visas alltid högst upp på samlingssidan för bloggen och är det inlägget din besökare möter först.

En bloggsida med dess funktionalitet har många användningsområden. De kan till exempel användas som nyhetsflöde med korta notiser, som arkiv av din kunskap eller som FAQ-sida med svar som kräver längre förklaringar på vanliga frågor. Och du behöver inte kalla bloggen för blogg.

Här är några andra idéer på namn och funktion:

  • aktuellt

  • instruktioner

  • journal

  • nyheter


En av de största fördelarna med att ha en blogg på din webbplats är att den ger dig möjlighet att lägga till mer djupgående information utan att trötta ut din besökare inledningsvis med för mycket text.

Samlingssidan (startsidan) för bloggen går att göra lättsam och kan översiktligt presentera allt innehåll (alla inlägg). Genom sökfunktion är det enkelt att hitta i bloggen.

När bloggsidan har växt till sig med många inlägg kan det vara en fördel att använda kategorier och taggar för att sortera innehållet. Det blir då lättare för besökare att hitta och navigera sig på din bloggsida.

Flera fördelar med att ha en blogg på sin hemsida

Anledningarna till att Klöver Dams webbplats behöver ha en blogg, och också varför du behöver ha en blogg på din webbplats, är många. För att förklara varför vill jag beskriva ett antal fördelar bloggen ger.


1. Du kan marknadsföra dig och bli hittad

En bloggsida ger dig möjlighet att marknadsföra dig själv och/eller ditt företag på ett långsiktigt sätt. Detta genom att du regelbundet delar med dig av din kunskap och expertis och dina produkter eller tjänster. Innehållet lever kvar och gör dig sökbar under lång tid framöver. Genom att regelbundet skapa och uppdatera relevant innehåll på din blogg kan du förbättra din webbplats ranking i sökmotorer som till exempel Google. Det i sin tur gör det lättare för potentiella kunder att hitta dig online.

2. Du etablerar dig som expert

Genom att på bloggen dela din unika kunskap, expertis och erfarenhet inom ditt område blir det en plats människor söker sig till för att hitta information. Det hjälper dig att profilera dig som expert och ökar din trovärdighet.

3. Bloggen – till din hjälp

I ditt dagliga arbete får du sannolikt återkommande frågor om saker som rör dina produkter eller tjänster. I din blogg kan du besvara frågorna på ett djupgående sätt, vilket resulterar i bättre sökbarhet. Du behöver heller inte svara på samma frågor om och om igen, utan kan dela länken till den som frågar nästa gång.


4. Du får ett utrymme att vara kreativ

En blogg blir ditt kreativa ställe där du skapar och utforskar innehåll och nya områden. Du kan helt enkelt testa dig fram inom olika ämnen som intresserar dig och som du har kunskap om. Ämnen som tangerar dina tjänster. Du har egentligen inte en aning om vad människor söker på när de letar efter den hjälp du erbjuder. Det kan vara värt att utforska.


Vilka delar behöver ett blogginlägg innehålla?

Det finns ett antal delar dina inlägg behöver innehålla för att bli informativa, engagerande, sökbara men också användarvänliga. 

Här vill jag ge mina tankar kring de olika delarna.

Men först ett tips – att du skriver innehållet på samma vis som du pratar med din idealkund, det vill säga med ord och uttryck de kan relatera till. Varför? Det gör ditt inlägg mer sökbart eftersom det är ord som dem själva använder i sökfältet. 


 

Bygg ditt inlägg med:

Huvudrubrik för hela inlägget

En tydlig och intressant huvudrubrik relevant för innehållet och med väl valda sökord är viktigt för att locka läsarens uppmärksamhet. Huvudrubriken ska ge svar på det som eftersöks. 

Sökmotorer som Google börjar alltid med att läsa av rubriker i en hierarkisk ordning – Heading 1, heading 2, heading 3 och så vidare – för att förstå innehållet på din sida - så att de kan leverera bästa möjliga hjälp/svar på det som eftersöks.

Inledning

En inledning är till för att ge en kort sammanfattning om vad ditt inlägg handlar om och för att, likt rubriken, fånga läsarnas intresse. Du vill inte slösa med deras dyrbara tid (om du skrivit ett långt inlägg) men istället ge dem en möjlighet att snabbt bilda sig en uppfattning om innehållet är relevant för dem. Till exempel kan du i inledningen kort sammanfatta ett problem du i artikeln presenterar en lösning på. 

Huvudinnehåll

Det här är hjärtat i din artikel. Här presenterar du din information, dina idéer eller råd i en strukturerad och lättläst form. Långa stycken av text delas upp med underrubriker, kortare paragrafer och text i punktform. Samt med bilder, läs mer längre ned.

Underrubriker

Att använda dig av underrubriker är ett effektivt sätt att bryta upp texten, rangordna och också göra den läsvänlig. Din läsare kan med ögat snabbt scrolla i texten för att hitta det hon eller han söker, och också få en överblick över innehållet. 

Bilder & grafiska element som förstärker innehållet

Använd bilder och grafiska element för att illustrera ditt inlägg, förstärka innehållet och hjälpa dina besökare att lättare förstå texten. Med relevanta bilder, diagram eller videor blir inlägget mer visuellt tilltalande och förklarande. Se dock till att du har rättigheter att använda de bilder du väljer.

Om du lägger till alt-bildtext (beskrivning av vad bilden innehåller som ligger dold tillsammans med bilden) till varje bild gör det dig sökbar på bilder också. Många söker på bilder för att hitta relevant information.

Hjälpsamma länkar

Google premierar hjälpsamt innehåll, det vill säga att du refererar genom att länka till andra källor – ditt eller andras sidor eller inlägg – så att det blir enkelt för besökaren att hitta mer information. 

Om du länkar i texten så se till att länka ord som talar om vart länken leder istället för bara ett ord som “här”.

Avslutet

Avsluta ditt inlägg med ett kort stycket som vänligt och hjälpsamt visar besökaren vidare när hon och han läst klart. Så att du tar tillvara på besökarens intresse och inte gör det till en död återvändsgränd. 

Ofta används en länk eller knapp som vägleder vidare
– en så kallad Call to Action (CTA) vilket är en uppmaning till handling.

En CTA kan innebära olika alternativ av handling:

  • Till en annan av dina sidor för att läsa mer (inlägg, produkt eller tjänst) – ju längre besökaren stannar på just din sida ju mer indikation får Google på att din sida är värdefull och innehåller bra information.

  • Att ta kontakt med dig (knapp/länk till din kontaktsida eller boka tid-sida) så att du kan berätta mer om dina tjänster och se om ni passar för vidare samarbete.

  • Skicka besökaren till en butik för att köpa tjänst/produkt av dig, eller bli medlem hos dig – gör det enkelt för besökaren att visa var och hur man köper av dig.

  • Prenumerera på ditt nyhetsbrev – om tiden inte är lämplig för din besökare att köpa eller kontakta dig kan det vara bra att erbjuda en prenumeration på ditt nyhetsbrev (som en påminnelse om dina tjänster och produkter).

 



Skriv ditt första inlägg ♡

Har du läst ända hit har du säkert redan flera idéer om dina kommande blogginlägg. Och det är precis det jag vill – inspirera dig till att skaffa en blogg på din hemsida om du inte har det, alternativt använda din nuvarande blogg strategiskt så att den över tid jobbar för dig. 

Till din hjälp har jag tagit fram en arbetsbok du kan använda dig av när du ska skriva ett inlägg. Varmt välkommen att ladda ner arbetsboken.

Vill du bolla idéer om din webbplats eller ett inlägg får du gärna boka ett fritt samtal via telefon eller video här. Annars når du mig enklast genom min webbplats www.theresedahlgren.se.

Allt gott hälsar,
Therese Dahlgren 

Therese Dahlgren

Mitt namn är Therese och jag är specialiserad på digital strategi och Squarespace webbdesign för tjänsteföretagare och entreprenörer. Med effektiva designdagar skapas rena professionella hemsidor som är sökoptimerade, funktionella och underlättar både arbete och sälj.

https://www.theresedahlgren.se
Föregående
Föregående

Nominera till Årets Klöver Dam 2024!

Nästa
Nästa

Nominerade till Årets Klöver Dam 2023